Hatiku Di Kinabalu menghina bahasa dan karakter Sabah?

Unknown | 12:35 | 0 comments

Sebuah drama yang ditayangkan di Astro Citra menjadi konterversi apabila drama ini dikatakan  menghina bahasa dan karakter Sabah. 
Kenyataan Marlin di wall facebooknya

Pelakon dan pengarah terkenal Sabah dalam statusnya di facebook begitu tidak berpuas hati dengan persembahan drama ini dan menyifatkannya satu penghinaan. "TELEMOVIE INI MENGHINA KARAKTER DAN BAHASA SABAH...SBG RAKYAT SABAH SAYA RASA SGT TERSINGGUNG...DIRECTOR, PENULIS LAKON LAYAR, JUGA PELAKON ( terutama Yana Samsuddin ) HARUS SENSITIF..JGN BUAT BAHASA DAN KARAKTER SABAHAN SPT BAHAN LAWAK..KAJI BETUL2 BUKAN SEKADAR ADA SHJ. KINABALU ITU BESAR..BUKAN BOLEH BUAT MAIN2..SIAPA KENAL DIRECTOR & PENULIS LAKON LAYAR TELEMOVIE INI BAGITAHU DIA MARLIN MALAIN MAHU JUMPA..JGN FIKIR DI SABAH TIADA ORG PANDAI..", kata Marlin Melalin. Lihat komen untuk status ini di sini.

Ketidakpuashatian juga jelas kepada orang-orang Sabah yang menononton drama ini di Youtube dengan memberikan komen 'tidak suka' dengan cara penyampaian pelakon dalam loghat Sabah.


Lihat video di bawah dan berikan pendapat anda?





Kemaskini

Ebi Kornelis juga dalam komen di statusnya menunjukkan sikap tidak berpuas hati dengan cara loghat Sabah diaplikasikan dalam drama ini. Lihat status Ebi di sini.

Category: , , ,

About GalleryBloggerTemplates.com:
GalleryBloggerTemplates.com is Free Blogger Templates Gallery. We provide Blogger templates for free. You can find about tutorials, blogger hacks, SEO optimization, tips and tricks here!

0 comments