KOTA KINABALU

Unknown | 13:04 | 0 comments

Nama asal Bandar ini ialah Api-api dan Singgah Mata. Ini kerana kawasan ini banyak tumbuhi oleh pokok api-api. Setelah bandar ini berkembang namanya ditukar kepada Jesselton. Nama ini diambil daripada nama pegawai Inggeris yang ditugaskan membuka dan memajukan Bandar ini iaitu Sir Charles Jessel, Naib Pengerusi Syarikat Chartered yang memerintah Borneo Utara setelah bandar ini dijumpai pada 1881. Nama Kota Kinbalu diberi pada tahun 1967 sempena Gunung Kinabalu, gunung tertingi di Asia Tenggara. Kedudukan Bandar ini di pesisir pantai dan membelakangi lereng bukit yang menghijau serta berhadapan dengan Pulau Gaya.

Semua pusat pentadbiran terletak disini kecuali bahagian Perhutanan terletak di Sandakan. Bandar ini adalah bandar pelabuhan bertaraf antarabangsa dan merupakan salah satu pelabuhan yang penting dan besar di Malaysia. Pelabuhan ini sentiasa tenang kerana dilindungi oleh Pulau Gaya dan pulau-pulau peranginan seperti Pulau Manukan dan Pulau Mamutik yang termasuk dalam Taman Tuanku Abdul Rahman. Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu merupakan pintu masuk utama di negeri ini dan juga untuk ke Semenanjung Malaysia. Kota Kinabalu mempunyai pusat pengajian tinggi yang tersendiri iaitu Universiti Malaysia Sabah (UMS) serta Univeristi Teknologi MARA (UiTM) serta Kampus Yayasan Sabah (KYS).

Category: ,

About GalleryBloggerTemplates.com:
GalleryBloggerTemplates.com is Free Blogger Templates Gallery. We provide Blogger templates for free. You can find about tutorials, blogger hacks, SEO optimization, tips and tricks here!

0 comments