Tahukah anda mengenai Kota Kinabalu?

Unknown | 14:42 | 0 comments

Semasa pemerintahan British di negeri Sabah (dikenali sebagai “British North Borneo” pada waktu itu), pusat pemerintahannya di Pulau Gaya. Satu peristiwa kebakaran telah melanda Pulau Gaya dan pihak British terpaksa mengalihkan pusat pemerintahan ke sebuah perkampungan nelayan di persisiran Pantai Barat Sabah yang dipanggil “Gentisan”. Petempatan tersebut bertukar nama kepada “Jesselton” sempena memperingati Sir Charles Jessel. Apabila Sandakan, yang pada waktu itu merupakan ibu negeri “British North Borneo“, musnah teruk dalam Perang Dunia Kedua, pentadbiran British telah dipindahkan ke Jesselton.

Jesselton kemudiannya bertukar nama kepada “Kota Kinabalu” pada tahun 1967, iaitu 4 tahun selepas Sabah menyertai gagasan Malaysia yang baru. Bandar raya ini telah melihat perkembangan yang pesat sekali pada tahun 1970-an dan 1990-an. Beberapa pekan yang baru telah muncul akibat daripada pembukaan paya bakau dan hutan belantara. Kota Kinabalu diisytiharkan menjadi bandar raya Malaysia yang pertama di alaf baru pada 2 Februari 2000. Datuk Ghani Rashid adalah Datuk Bandar Kota Kinabalu yang pertama. Datuk Iliyas Ibrahim dilantik sebagai Datuk Bandar kedua pada 2 Februari 2006, sempena ulangtahun keenam pengisytiharan Bandaraya ini, dan masih memegang jawatan tersebut sehingga hari ini.


Sejarah Bandar Kota Kinabalu bermula dengan penemuan Jesselton di abad ke-1 9. Pulau Gaya yang terletak berdekatan dengan bandar Kota Kinabalu telah dijadikan sebagai salah sebuah pusat pentadbiran pihak British. Pulau Gaya disifatkan sebagai salah sebuah pelabuhan terbaik yang mempunyai pesisiran pantai yang dilingkungi daratan sepenuhnya. Walau bagaimanapun, pihak British mendapati bahawa di sekitar perairan Pulau Gaya terdapat banyak batu karang yang mengakibatkan kapal-kapal menghadapi kesukaran untuk mendekati dan berlabuh di pulau ini.

Kegiatan perniagaan juga menjadi merosot disebabkan kesukaran mentadbir Pulau Gaya dari tanah besar. Keadaan menjadi bertambah buruk dengan berlakunya pemberontakan yang diketuai oleh Mat Salleh pada bulan Julai 1897.

Pihak British terpaksa mencari sebuah pusat pentadbiran yang baru yang lebih sesuai Pesuruhjaya Tanah Syarikat Borneo Utara, H.Walker mencadangkan sebuah tempat yang dikenali sebagai Gantian yang terletak di atas kawasan Teluk Likas. Namun begitu tempat ini didapati kurang sesuai kerana kedudukannya yang terdedah kepada angin clan adanya batu karang yang banyak di persekitaran kawasan British pada masa yang sama berminat untuk membina landasan keretapi tetapi menghadapi masalah memilih kawasan yang sesuai. Kewujudan Sungai Inanam clan kawasan paya di sekitar Gantian menyebabkan kos yang amat tinggi untuk pembinaan landasan keretapi itu. Berdasarkan faktor-faktor ini, disarankan agar landasan keretapi dibina dari Api-Api ke Pulau Gaya. Api-Api yang terletak di Selatan Putatan boleh dijadikan persimpangan untuk meluaskan laluan keretapi ke Tempasuk clan Kudat. Hasil daripada pemeriksaan yang dibuat oleh Pesuruhjaya Tanah, Henry Walker sebuah tapak bandar dan tempat berlabuh baru telah ditemuikerana ianya didapati terletak di lokasi yang amat strategik. Akhirnya sebuah bandar baru ditemui yang memenuhi segala kriteria yang dikehendaki utama. Bandar ini kemudiannya dikenali sebagai Jesselton bersempena dengan nama Naib Pengerusi British North Borneo Chartered Company (BNBCC), Sir Charles Jessel. (BNBCC). Pesuruhjaya Tanah, Henry Walker sebuah tapak bandar dan tempat berlabuh baru telah ditemuikerana ianya didapati terletak di lokasi yang amat strategik. Akhirnya sebuah bandar baru ditemui yang memenuhi segala kriteria yang dikehendaki utama. Bandar ini kemudiannya dikenali sebagai Jesselton bersempena dengan nama Naib Pengerusi British North Borneo Chartered Company (BNBCC), Sir Charles Jessel. (BNBCC).

Dengan penemuan ini, bermulalah satu era baru bagi tempat yang sebelum ini tidak lebih dari tempat persinggahan nelayan-nelayan kaum Bajau. Berbagai-bagai program pembangunan diatur dalam usaha pihak British untuk menjadikan Jesselton pusat pentadbiran dan pusat persinggahan utama kapal-kapal dari seluruh pelusuk dunia. Landasan-landasan keretapi dibina’ untuk memudahkan proses pengangkutan terutamanya hasil-hasil pertanian dan perhutanan. Perkhidmatan telegraf juga diperluaskan dari Mempakol ke Jesselton. Pelan­ pelan baru untuk rumah-rumah kedai juga telah disiapkan dan beberapa ” Peristiwa terbakarnya Pulau Gaya.pada tahun 1867 adalah lambang penentangan orang-orang Islam pada masa itu terhadap penjajahan British. Peristiwa ini juga menyebabkan lahirnya Bandar Jesselton (kini Kota Kinabalu) sehingga sekarang sebagai Pusat Pentadbiran, ekonomi, pendidikan dan budaya.“

Dalam bab pertama, seperti biasa penulis akan cuba mengupas kembali latar belakang sejarah negeri Sabah atau Borneo Utara secara ringkas. Ianya bermula dengan sejarah Borneo Utara sebelum dijajah oleh British North Borneo Chatered Company (BNBCC) pada pertegahan abad ke-19 sehinggalah tamatnya Perang Dunia Kedua. Dalam pada itu, pada bab ini juga penulis akan cuba menerangkan bentuk struktur pentadbiran kerajaan BNBCC ketika mana syarikat ini menakluki Borneo Utara dari tahun 1881-1941.

Selain daripada itu, pada awal perbincangan dalam bab ini, penulis bercadang akan memberi gambaran secara ringkas akan keadaan geogarafi Borneo Utara atau Sabah yang meliputi aspek-aspek seperti iklim, taburan hujan bentuk muka bumi dan sebagainya.

Di samping itu, bagi menghuraikan aspek-aspek yang terdapat dalam bab awal ini, penulis lebih cenderung menggunakan sumber-sumber sekunder sahaja. Ini kerana fokus utama perbincangan dalam penulisan ini adalah tertumpuh pada bab-bab yang seterusnya. Justeru itu, penulis berasa memadailah dengan merujuk sumber kedua sahaja dalam menerangkan atau menghuraikan isi yang berkaitan dengan latar belakang Borneo Utara.

Sumber : http://pulaugaya.wordpress.com/pengenalan/sejarah-pendudukan-british-dan-jepun-di-pulau-gaya/ 


TAMBAHAN INFO 

Nama-nama seperti Deasoka, Api-Api dan Jesselton mungkin tidak asing bagi penduduk negeri ini.

Bagaimanapun, tahukah anda apakah signifikan nama-nama tersebut kepada bandar raya ini dan penduduknya?

Pasti ramai yang tidak sedar bahawa nama-nama tersebut merupakan nama asal bagi bandar raya ini.

Malah, penulis sendiri tidak sedar melainkan setelah mengunjungi Pameran Sejarah Bandar Raya Kota Kinabalu yang berlangsung di Dewan Masyarakat di Jalan Dewan di sini baru-baru ini.

Menurut rekod, sejarah bandar raya Kota Kinabalu telah bermula lebih dari 100 tahun lalu, bermula dari sebuah perkampungan kecil dipanggil Deasoka, kemudian bertukar kepada Singgah Mata dan diikuti dengan Api-Api.

Bagaimanapun sejarah moden bandar raya ini bermula pada abad ke-19 apabila kerajaan British menerusi Syarikat Perdagangan British Borneo Utara (BNBCC) membuka pusat pentadbiran baru yang dikenali Jesselton menggantikan pusat pentadbiran lama di Pulau Gaya.

Jesselton diambil mengikut nama Naib Pengerusi BNBCC, Sir Charles Jessel. Dalam tempoh singkat, Jesselton muncul sebagai pusat perdagangan utama di Borneo Utara khususnya dalam perdagangan getah, rotan, madu dan lilin.

Jesselton kemudian ditukar nama kepada Kota Kinabalu pada 30 September 1967 dan dalam jangka masa 32 tahun, Kota Kinabalu atau lebih terkenal dengan panggilan KK telah melalui banyak transformasi sehingga menjadikannya pusat perkembangan ekonomi dan pentadbiran penting di rantau ini.

Hari ini KK dapat dibahagikan kepada beberapa komponen utama iaitu KK lama yang terdiri dari Jalan Pantai dan Jalan Gaya, Segama, Sinsuran, Api-Api Centre, Asia City, Karamunsing, Kompleks SEDCO dan Bandaran Berjaya.

Apa yang menarik kesemua wajah yang mewakili perkembangan itu dapat dilihat pada gambar-gambar dalam pameran tersebut.

Lebih 50 bahan sejarah dipamerkan bagi menceritakan perkembangan bandar raya ini.

Selain gambar, turut dipamerkan artifak sejarah seperti topi pengasas bandar Jesselton, Sir Charles Jessel, wang lama dan dua meriam yang pernah mengawal bandar itu daripada serangan musuh.

Bagi memeriahkan lagi suasana, pertandingan pengisahan sejarah bandar raya Kota Kinabalu, teka siapa tokoh, cabutan bertuah dan pertandingan melukis turut diadakan.

Pengunjung turut berpeluang melihat perancangan masa depan yang telah diatur oleh pihak berkuasa bagi memajukan lagi bandar raya ini selari dengan tema Bandaraya Peranginan Semulajadi

Pameran yang dianjurkan sempena sambutan ulang tahun ke-10 bandar raya Kota Kinabalu itu akan berakhir 28 Februari ini.

Sementara itu, Datuk Bandar Kota Kinabalu, Datuk Iliyas Ibrahim berkata, pameran bertajuk Kota Kinabalu - Dulu, Kini dan Akan Datang bertujuan memberi peluang kepada orang ramai mengetahui dan mengingat kembali kisah lama bandar raya ini.

Katanya, ini penting bagi mewujudkan rasa cinta dan bangga kepada bandar raya ini yang menjadi nadi kehidupan penduduknya.

''Semoga rasa sayang dan bertanggungjawab itu menjadi lebih tebal apabila melihat dan mengetahui kisah lalu di sebalik apa yang kita saksikan hari ini," katanya.

Sehubungan itu, katanya, Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) merancang membina sebuah galeri tetap bagi menyimpan bahan-bahan sejarah berkaitan perkembangan bandar raya ini bermula dari penubuhannya sehingga hari ini.

Menurutnya, galeri tersebut bukan sahaja akan menyimpan bahan sejarah tetapi mampu menjadi tarikan baru kepada pelancong ke bandar raya ini

''Kita perlukan satu usaha yang lebih sistematik bagi memastikan bahan bersejarah ini terus terpelihara dan dapat disaksikan oleh generasi akan datang," katanya.

Beliau menambah, walaupun DBKK sudah memiliki Galeri Bandaraya tetapi ruang sedia ada agak kecil dan tidak mampu menampung bahan yang semakin bertambah.
Sumber : http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0225&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sabah_%26_Sarawak&pg=wb_01.htm

KEMASKINI, 15/3/2013, 10:17AM


SEJARAH AWAL KOTA KINABALU

Pada akhir tahun 1800-an, Syarikat Borneo Utara British (BNBC) mula menubuhkan koloni di seluruh Borneo Utara (kini Sabah). Pada tahun 1882, Syarikat Borneo Utara British tersebut mengasaskan penempatan kecil di kawasan yang dikenali sebagai Teluk Gaya yang telah didiami oleh orang-orang Bajau. Penempatan pertama di Pulau Gaya (Pulau Gaya). Pada tahun 1897, penempatan pertama ini telah dibakar dan dimusnahkan oleh pejuang kebebasan asli Bajau yang diketuai oleh Mat Salleh.

Selepas pemberontakan tersebut, Syarikat Borneo Utara British telah memutuskan untuk memindahkan penempatan ke tanah besar dengan tujuan ia lebih mudah dipertahankan dan bertentangan dengan Pulau Gaya. Perkampungan nelayan yang berhampiran yang dinamakan Api-Api menjadi penempatan Syarikat Borneo Utara British yang baru. Lokasi baru ini kemudian ditetapkan sebagai pelabuhan utama serta perhentian untuk North Borneo Railway. Ia telah berkembang dan dinamakan semula sebagai Jesselton, dinamakan sempena Sir Charles Jessel, Naib Pengerusi Syarikat ketika itu. 

"Jesselton telah dibakar oleh tentera British yang bakal berundur dalam Perang Dunia II untuk menghalang ia daripada jatuh ke tangan Jepun. Selepas Jepun mengambil alih Borneo, ia sekali lagi dinamakan Api. 

Beberapa siri pemberontakan terhadap pentadbiran tentera Jepun berlaku di Api. Salah satu pemberontakan utama yang berlaku pada tahun 1943 oleh kumpulan yang dikenali sebagai Gerila Kinabalu terdiri daripada penduduk tempatan. Tentera Jepun menghentikan pemberontakan itu selepas ketuanya, Albert Kwok, ditangkap dan dihukum mati pada tahun 1944. 

Pada peringkat akhir perang, pekan ini telah dimusnahkan lagi oleh pengeboman Bersekutu sebagai sebahagian Kempen Borneo pada tahun 1945, menyebabkan hanya tiga bangunan yang kekal berdiri. Peperangan di Borneo Utara berakhir dengan penyerahan rasmi Tentera Darat ke-37 Jepun oleh Leftenan Jeneral Baba Masao di Labuan pada 10 September 1945."

"Selepas perang, Syarikat Borneo Utara British kembali untuk mentadbir Jesselton tetapi tidak mampu untuk membiayai kos pembinaan semula yang besar. Mereka memberikan kawalan Borneo Utara kepada Mahkota British pada tahun 1946. Kerajaan penjajah yang baru dipilih untuk membina semula Jesselton sebagai ibu negeri Borneo Utara dan bukannya Sandakan, yang juga telah dimusnahkan oleh perang.
Apabila Borneo Utara bersama-sama dengan Sarawak, Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu membentuk Persekutuan Malaysia pada tahun 1963, negeri itu dikenali sebagai Sabah dan Jesselton kekal sebagai ibu negeri. 

Jesselton telah ditukar nama kepada Kota Kinabalu pada 30 September, 1968 dan menerima status bandaraya rasmi daripada kerajaan Malaysia pada 2 Februari, 2000."

ETYMOLOGI

Kota Kinabalu dinamakan selepas Gunung Kinabalu yang terletak kira-kira 50 kilometer Timur-Timur Laut bandar. Kinabalu berasal dari nama ‘Aki’ Nabalu yang bererti tempat dihormati orang mati, di mana, ‘Aki’ bermaksud nenek moyang atau datuk dan ‘Nabalu’ menjadi nama untuk gunung dalam bahasa Dusun. 

Terdapat juga sumber yang mendakwa bahawa istilah yang berasal dari ‘Ki Nabalu’ yang ‘Ki’ bermaksud mempunyai atau wujud dan ‘Nabalu’ bermakna semangat mati.

Kota adalah perkataan Melayu yang bermaksud kubu atau bandar. Ia juga boleh digunakan secara tidak rasmi untuk merujuk kepada mana-mana kota-kota atau bandar-bandar. Mulai sekarang, terjemahan langsung nama Kota Kinabalu ke dalam bahasa Inggeris akan menjadi "Kota Kinabalu" atau "Kinabalu City".

NAMA ASAL

Selain Jesselton, terdapat beberapa teori lain sebagai nama asal bagi Kota Kinabalu. Yang paling popular, seperti yang disebutkan di atas, Api-Api, atau hanya Api, yang satu perkataan Melayu yang bermaksud 'Api'.

Ia dinamakan sedemikian oleh penduduk tempatan terutamanya Bajau untuk memperingati peritiwa membakar pejabat pentadbiran British di Pulau Gaya (Pulau Gaya) yang diketuai oleh Mat Salleh, serta insiden lain kebakaran yang biasanya dilakukan oleh lanun. Terdapat tuntutan lain, bahawa Kota Kinabalu sebenarnya dinamakan selepas sungai berhampiran yang dipanggil Sungai Api-Api. Selain Api-Api, nama bersejarah lain yang disyorkan adalah Deasoka yang bermaksud ‘di bawah pokok kelapa’ dalam bahasa Bajau. Bajau tempatan kononnya menggunakan nama ini untuk merujuk kepada sebuah kampung di bahagian selatan bandar yang dipenuhi dengan pokok kelapa. 

Nama lain adalah Singgah Mata yang secara harfiah bermaksud "mata transit" tetapi boleh juga diterjemahkan sebagai "menyenangkan mata". Ia adalah nama yang kononnya diberikan oleh nelayan dari Pulau Gaya yang merujuk kepada jalur tanah yang pada hari ini adalah pusat bandar Kota Kinabalu. Hari ini, semua nama-nama ini telah diabadikan sebagai nama jalan atau bangunan di sekitar bandar. 

Beberapa contoh adalah Lintasan Deasoka, Pusat Api-Api dan Jalan Singgah Mata.

Sumber: DBKK


Category: , , ,

About GalleryBloggerTemplates.com:
GalleryBloggerTemplates.com is Free Blogger Templates Gallery. We provide Blogger templates for free. You can find about tutorials, blogger hacks, SEO optimization, tips and tricks here!

0 comments