Spam mesej virus facebook

Unknown | 06:26 | 0 comments

Beberapa hari ini pengguna facebook sering didatangi oleh mesej dari rakan berbentuk pautran fail gambar yang boleh di download dari Mediafire.


Antara contoh pautan ke fail tersebut seperti di bawah 

http://www.mediafire.com/?bmfixnt2bxxk5nb/Photo-83118.png
http://www.mediafire.com/?y2m5otl4p6ydgh8/photo-18254.jpg
http://www.mediafire.com/?5al22womga18f81/photo-0345.bmp
http://www.mediafire.com/?3xbotixeu2zi7ah/image-314.jpg

dan banyak lagi seumpamanya.

Berdasarkan kepada informasi dari rakan-rakan dan carian di internet, mesej ini adalah 'spam virus' trojan yang boleh mengancam sistem komputer pengguna yang download dan klik (buka) fail ini.

Untuk itu, dinasihatkan untuk tidak klik pautan ini dan membuat laporan segera kepada facebook mengenai pautan tersebut.

Bagaimana jika anda sudah ter'klik'?

Mengikut nasihat dan panduan yang diperolehi dari pelbagai sumber, perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah 'scan' komputer anda secara keseluruhan menggunakan antivirus dan ikuti langkah seterusnya yang diberikan oleh antivirus tersebut.

Jika anda tidak mempunyai antivirus, anda boleh dapatkan yang percuma seperti Avast, McCafe dan banyak lagi mengikut apa yang anda rasa sesuai. Sila dapatkan nasihat dari pakar komputer terdekat anda untuk mendapatkan saranan atau cadangan yang baik.

Anda juga boleh mencuba cara ini sebagai alternatif sementara menghentikan proses virus tersebut.

Klik => windows + r (run)
Taip => msconfig
Pergi ke => Start Up
Un Tick => RandomAlphabets.exe (aygfe7yrgfeirugh.exe) atau mana-mana yang seakan malware
Terakhir => Ok dan Restart PC anda

Untuk keselamatan

Pengguna facebook dinasihatkan untuk mengubah password sekurang-kurangnya sebulan sekali, mendaftarkan akaun facebook guna nombor telefon, menyembunyikan email untuk akaun tersebur kepada public untuk melemahkan pensabotaj akaun facebook cuba untuk mendapatkan email dan katalaluan facebook anda.

Dinasihatkan juga untuk tidak mengikuti aplikasi facebook yang tidak penting untuk mengelakkan aplikasi yang tidak dijangka mampu menceroboh data akaun facebook anda.

Ikuti perbincangan di facebook

Category: ,

About GalleryBloggerTemplates.com:
GalleryBloggerTemplates.com is Free Blogger Templates Gallery. We provide Blogger templates for free. You can find about tutorials, blogger hacks, SEO optimization, tips and tricks here!

0 comments