6 Manfaat Jagung Untuk Kesihatan

Unknown | 18:27 | 0 comments


Berikut manfaat jagung buat kesihatan:

1. Merawat kulit

Jagung kaya dengan anti oksida yang membantu menjaga kulit agar awet muda. Selain digunakkan sebagai makanan, boleh juga digunakan minyaknya yang merupakan sumber yang kaya asam linoleat. Tepung jagung juga berguna untuk meredakan iritasi pada kulit.

2. Mencegah anemia

Jagung manis bermanfaat bagi kesihatan kerana kaya akan vitamin B dan asam folat yang mencegah anemia.

3. Memperbaiki pencernaan

Jagung memiliki banyak serat yang sangat membatu pencernaan. Hal ini dapat mencegah sembelit, buasir, dan menurunkan risiko kanser usus besar.

4. Kaya mineral

Jagung juga mengandung sebagian besar magnesium, tembaga besi, dan yang paling penting fosfor, yang diperlukan untuk kesihatan tulang. Nutrisi ini tidak hanya mencegah tulang dari retak kerana kita bertambah tua, tapi juga meningkatkan fungsi ginjal.

5. Penting selama kehamilan

Jagung manis bermanfaat untuk kesihatan ibu hamil dan bayi. Ini mencegah bayi kekurangan berat badan dan menghindari dari cacat lainnya.

6. Mengawal kolesterol

Vitamin C, karotenoid dan bioflavinoids yang terkandung dalam jagung manis menjaga jantung tetap sihat dengan mengendalikan kadar kolesterol dan meningkatkan aliran darah dalam tubuh.

Category: , ,

About GalleryBloggerTemplates.com:
GalleryBloggerTemplates.com is Free Blogger Templates Gallery. We provide Blogger templates for free. You can find about tutorials, blogger hacks, SEO optimization, tips and tricks here!

0 comments