6 Tips Mengatasi Mata Lelah

Unknown | 13:12 | 0 comments

Kadang-kadang saya sendiri atau mungkin kalian, pernah melihat skrin monitor terlalu lama sehingga mata menjadi berkunang-kunang dan lelah. 

Kalau mata kita sudah lelah dan berteriak untuk minta ditolong agar direleks-kan, segera lakukan tips-tips di bawah ini. Semoga akan segera lenyap lelah di matamu. Perlu diketahui bahawa kedipan mata satu minit saat mata rileks adalah sebanyak 22 kali. 

Sedangkan ketika lelah, maka hanya 7 kedipan mata saja per minit. Seakan mata menjadi kering dan kurang adanya kelembapan. Hal ini berdasarkan penelitian di Jepun.

1. Gosok-gosokan kedua telapak tangan selama 15-20 minit hingga kedua tangan terasa hangat. Kemudian, tutup perlahan-lahan mata dengan kedua-dua tangan selama 1 minit dan pastikan saat melakukannya, tangan tidak menekan bola mata. 

2. Tekan titik tengah di atas kedua-dua alis mata dengan kedua telunjuk selama 30 minit. 

3. Gerakkan kedua telunjuk ke hujung atas hidung (tepat di atas pembuluh air mata), dan tekan selama 30 minit. 

4. Tekan ke bawah kedua-dua sisi hidung dengan telunjuk dan ibu jari, mulai dari hujung alis mata sampai hujung hidung. 

5. Tekan tulang pipi kea rah atas dengan telunjuk selama 30 minit. 6. Tangkupkan lagi kedua-dua tangan ke atas mata seperti pada langkah pertama.

Category: ,

About GalleryBloggerTemplates.com:
GalleryBloggerTemplates.com is Free Blogger Templates Gallery. We provide Blogger templates for free. You can find about tutorials, blogger hacks, SEO optimization, tips and tricks here!

0 comments